Punkaharjun kotiseutumuseo

05

Punkaharjun kotiseutumuseon 1800-luvulta peräisin olevaan aittariviin uusittiin keväällä pärekatto – edellisestä kattamisesta oli kulunut 30 vuotta. Pärepöllit sahattiin 42 cm:n pituuteen ja katteesta tehtiin kolminkertainen. Etenemä eli päreiden väli oli 13 cm eli noin kolmannes päreen pituudesta. Pärerivissä vain joka toinen päre naulattiin kirkkailla pärekattonauloilla kiinni. Neliömetrille tuli noin 90 ja koko kattoon noin 11 000 pärettä. Työstä vastasi Hirsirakennukset V. Sairanen.

Metsänhoitoyhdistys toimitti puut, jotka työstettiin päreiksi museolla. Vuolupuukolla kuorimisen jälkeen katkontavaiheessa poistettiin oksankohdat ennen kuin päästiin höyläämään. Työssä kokeiltiin sekä uudempivalmisteista että museon omaa pärehöylää, joka sitten valikoitui työkoneeksi. Voimakoneeksi saatiin kylältä siivapyörällä varustettu ”Majori”.

Optimikoko pärepölkylle on noin 15–20 cm – tällaiset pöllit höylättiin kolmelta kantilta. Pärepuina oli myös järeämpää tukkia, joka halkaistiin neljään osaan. Kun kutakin neljännestä höylätään molemmilta sivuilta, niin tällöin vuosirenkaat kulkevat poikkisuuntaan ja päreen halkeilu vähenee.

Päre on saatava irtoamaan pöllistä lohkaisemalla – ei leikkaamalla. Tällöin höylän terän pitää olla loivasti teroitettu ja höylän kierrosluku on säädettävä hitaaksi. Mitä nopeampi höyläysliike, sitä nopeammin päreiden ”tunnit tulevat täyteen”.

Kuvat Hirsirakennukset V. Sairanen, toukokuu 2011:

01
01 Pärepölliä painetaan terää vasten kummastakin päästä samalla voimalla.

02
02 Vanha ruodelaudoitus purettiin kokonaan.

03
03 Myös vasat uusittiin kokonaan.

04
04 Ruodelaudoitus tehtiin harvaksi. Räystään ylittävät päreet kannattavat linjalautaa ensimmäisessä rivissä.

05
05 Tiedon siirtoa uudelle polvelle.

06
06 Katto on valmis.