Toijolan piirin entinen kansakoulu, Ristiina

09

Vuonna 1911 valmistuneen yhden naisopettajan kansakoulun ulkovuorausta, runkoa ja ikkunapuitteita kunnostettiin Museoviraston myöntämällä entistämisavustuksella. Paikan päällä tehdystä työstä vastasivat omistajat talkooavun ja kirvesmiehen kera, ja ikkunapuitteiden kunnostuksesta Laukaan vankila. Vastaavana mestarina toimi Kari Kakkonen.

Vuorauksen kunnostuksessa keskityttiin pihanpuoleiseen sivuun, josta vanha maali poistettiin eri menetelmillä mekaanisesti. Seinät maalattiin vaaleankeltaisella ja pielet valkealla pellavaöljymaalilla; ikkunapuitteet valkealla öljymaalilla.

Lisäksi poikkipäädyn sadevedestä vaurioitunut nurkka kunnostettiin sekä rungon ja ulkovuorauksen osalta.

Kuvat Jorma Hytönen/Savonlinnan maakuntamuseo (1–2, 6), Pia Rahkola, kevät/syksy 2011:

01
01 Entisen kansakoulun vanha puoli ennen kunnostusta. Rakennus pohjautui pitkälti arkkitehti Yrjö Sadeniuksen vuoden 1910 mallisarjaan.

02
02 Seinän aiemmat värisävyt olivat peruste uuden maalin sävylle.

03
03 Näillä mentiin: mekaanisen maalin poiston työkaluja.

04
04 Telineet yksi kunnostuksen tärkeimmistä apuvälineistä.

05
05 Vanha maali irtosi seisten tai puutarhatuolilla istuen.

06
06 Kunnostamaton ja kunnostettu seinä.