Haukivuori, kotiseutumuseo

Haukivuoren kotiseutumuseolle pystytettiin kaksiosainen varasto. Pariovellista osaa käytetään varastona (ei kuitenkaan museoesineiden), ja pienempään osaan sijoitettiin puucee. Rakennuksen hankkimista ja pystyttämistä tuki rahallisesti Mikkelin kaupungin maaseutulautakunta – pystyttämisestä vastasi Lions Club Haukivuori.

Uudisrakennukseksi valittiin kotimainen valmisrakenne, joka kasattiin paikan päällä. Seinän vahvuus on 28 mm, jota markkinoidaan kevythirtenä. Pohjan ala on noin 12 neliömetriä.

Kuva 1
Uudisrakennuksen sijaintipaikaksi valittiin pihaan johtavan tien varsi. Täten varasto ei näy museon pihalle ja käynti vajaan on helppoa.

Kuva 2
Varasto maalattiin museorakennusten tyyliin punaiseksi. Huopakatteen kolmiorimakaistoja ei tällä kertaa kiinnitetty perinteisesti naulaamalla.

Kuva 1 Ritva Tyrväinen/Haukivuoren Kotiseutuyhdistys ry, kuva 2 Tomi Numento.