Pien-Toijolan talonpoikaismuseon
pystyuunin muuraus
Ristiinan
Pien-Toijolan talonpoikaismuseossa kunnostettiin päärakennuksen vieraskamarin
pystyuuni. Se oli purettu
turvallisuussyistä kallistumisen vuoksi 2000-luvun puolivälissä, ja tilalle oli
pystytetty puinen valeuuni. Museon hoitokunta päätti rekonstruoida uunin vuonna
2009, jolloin valeuuni purettiin ja rakennuskonservaattorilta tilattiin
piirustukset. Kiireellisemmät kunnostustyöt ajoivat kuitenkin muurauksen ohi ja
töihin päästiin vasta syksyllä 2014.
Kunnostuskustannuksista
vastasi Mikkelin kaupungin museot Museoviraston myöntämän entistämisavustuksen
turvin, suunnittelusta Maria Luostarinen/Arkkitehtitoimisto Heikki Kirjalainen
Oy, valvonnasta Museovirasto ja Savonlinnan maakuntamuseo ja toteutuksesta uunimuurari
Petteri Stubb, kirvesmies Matti Huttunen/Hauhalan
Puutuote Tmi, Varamiespalvelun työntekijät sekä ja
Pentti Rantalainen.
Kuva 1. Ensimmäisiksi töiksi pihapiiriin
siirrettiin muurarin valikoitavaksi uunin vanhoja purkukiviä sekä tilan kiviraunioista
etsittyjä luonnonkiviä.
Kuva 2. Luonnonkivet eivät kuitenkaan
riittäneet, vaan Timo Torniaisen louhokselta Ristiinan Mieluasta haettiin lisää kiviä erityisesti hormien jakamista
varten.
Kuva 3. Perustan hiekka vähennettiin lähes
minimiin mahdollisen kapillaari-ilmiön vähentämiseksi. Myös vanhan perustan
kivet korvattiin isommilla kivillä. Perustan ja arinan kohdalta hirret
suojattiin tuohilevyillä.
Kuva 4. Purettu uuni oli aikanaan dokumentoitu
ja sen mukaan savitiiliä oli käytetty tulipesän alaosissa, taka- ja sivuseinissä
sekä hormikanavien alaosan takaseinissä/väliseinämissä.
Kuva 5. Tulipesän sivut tehtiin
tulitiilestä, takaosa kivestä.
Kuva 6. Koska paikalla ollut uuni oli
jouduttu purkamaan kallistumisen vuoksi, niin takaseinään laitettiin
teräslatasta tartunnat laskeutumisvaralla. Samoin tartuntojen kohdalla
vähennettiin vahvemman laastin (perustan laasti) määrää seinänpuolella. Muuri
”elää” sitä pahemmin mitä enemmän siinä on kahta eri kovuusasteen laastia.
Kuva 7. Uuni kohosi tiilistä ja
luonnonkivistä, jotka sidottiin savilaastilla toisiinsa.
Kuva 8. Luonnonkivistä osa on noppamaisia,
osa järkälemäisiä ja osa kapeita ja suorakaiteen muotoisia. Säännöllisen
muotoisia kapeita kiviä on käytetty poskihormien ja tulipesän jakavina kivinä
rakenteen keski- ja yläosissa.
Kuva 9. Uunin yläosan levennys muurattiin
tiilistä.
Kuva 10. Savilaastirappaus on valmis. Uuni
muurattiin hormittomana.
Kuva 11. Uuni valmiiksi kalkkirapattuna. Uuni
on toiminut toispuoleisella vastavirtaperiaattella,
siten että virtaus siirtyy tulipesän vasemman puoleiseen kanavaan, edelleen
tulipesän arinan alta oikeaan poskikanavaan ja siitä uunin yläosan kautta
hormiin. Erikoisuus on, että tulipesän ja oikeanpuoleisen väliseinän alaosassa
on ollut reikä, kenties sytyttämiseen liittyvä.
Kuva 12. Kamarin uunin lisäksi myös tuvan
uunia rappauskorjattiin. Korjausalueelta löytyi keltaokraa, sammunutta falunin punaista ja kirkasta koboltin sinistä.
Kuva 13. Tuvan uunin piipun kunnostamisen
yhteydessä painopuut ja malat poistettiin molemmilta lappeilta piipun kohdalla
ja paljastuneet tuohet levytettiin käyristymisen estämiseksi sekä suojattiin
pressuilla.
Kuva 14. Vain harjalinjan yläpuolinen osa
kunnostettiin: rapautunut kalkkilaasti poistettiin ja kivien välit saumattiin
uudelleen.
Kuva 15. Malkojen poiston jälkeen
haurastuneet kohdat lappeella tuohitettiin uudelleen suolavesiliuoksella
käsitellyillä tuohilla.
Kuva 16. Murtuneet painopuiden tapit
uusittiin.
Kuva 17. Kamarien uunien purettu piipun kohta
laudoitettiin ja suojattiin huovalla. Ehkä joskus uunien piippu muurataan
uudestaan.
Kuva
1 Jorma Hytönen/Savonlinnan maakuntamuseo, kuvat 2–17/Mikkelin kaupungin
museot.