Päämajamuseo, Viestikeskus Lokki ja Mannerheimin salonkivaunu

Päämajamuseo sijaitsee Mikkelin keskustassa Päämajan koulun (entinen Keskuskansakoulu) päädyssä. Tiloissa, jotka aiemmin olivat olleet koulun käytössä, sijaitsi talvi- ja jatkosodan aikana Suomen puolustusvoimien päämaja. Ylipäällikön työhuone avattiin yleisölle vuonna 1974, erillinen koulutiloista erotettu päämajamuseo vuonna 1989. Museota laajennettiin ja uudistettiin vuosina 1999–2001 Euroopan unionin aluekehitysrahaston ja opetusministeriön tuella osana Mikkeli–Päämajakaupunki-hanketta. Päämajamuseo, viestikeskus Lokki ja Mannerheimin salonkivaunu ovat Mikkelin kaupungin museotoimen hoidossa.

Päämajamuseon tilat ja näyttely kertovat päämajan toiminnan ohella sotavuosien keskeisistä tapahtumista nykytekniikalla. Museon tilat on palautettu sodan aikaiseen asuunsa. Näyttelyssä voi tutustua myös multimediaohjelmiin, jotka esittelevät sotavuosien keskeisiä tapahtumia ja henkilöitä.

Viestikeskus Lokki sijaitsee Päämajamuseon vieressä, Naisvuoreen louhitussa luolassa. Päämajan viestikeskus toimi siinä jatkosodan aikana 1941–1944. Viestikeskus entisöitiin museoksi 1990-luvulla.

Mikkelin rautatieasemalla on näytteillä marsalkka Mannerheimin käytössä vuosina 1939–1946 ollut salonkivaunu, Rautatiehallituksen virkavaunu A 90. Puurakenteinen vaunu rakennettiin 1929–1930, ja siinä on salonki sekä viisi makuuhyttiä. Mannerheim teki salonkivaunullaan, joka usein liitettiin myös tavallisen junan perään, yli 100 matkaa, yhteensä yli 78 000 km. Vaunu on ollut Mikkelin asemalla näytteillä vuodesta 1992. Mannerheimin salonkivaunu on avoinna yleisölle vuosittain vain 4.6., Mannerheimin syntymäpäivänä.

Päämajamuseo avautuu osana Sodan ja rauhan keskus Muistia kesäkuussa 2021.

Tiedustelut

Aukioloaikana:
Sodan ja rauhan keskus Muistin
asiakaspalvelu
Puh. 050 552 4233

Muulloin:
Mikkelin kaupungin museoiden toimisto:
Puh. 040 129 5090

Aukioloajat 2024

Pääsymaksut

Osoite ja kartta

Päämajamuseo