Juvan museo ja Juvan karjalaisten museo

Juvan museo toimii Partalan kuninkaankartanon päärakennuksessa, nykyisen Juvan kirkonkylän läheisyydessä Männynmäen harjanteella. Paikalla on asuttu jo rautakauden lopulla, mistä kertovat arkeologisten tutkimusten esinelöydöt. Kartano on historiansa aikana ollut sekä yksityisessä, että kruunun omistuksessa. Vuosina 1555–1561 Partalassa toimi Kustaa Vaasan perustama kuninkaankartano. Nykyinen päärakennus on 1800-luvun puolivälistä ja pihapiirin muut rakennukset pääosin 1900-luvun alusta. Tilan omistajana on ollut Juvan kunta vuodesta 1919 saakka.

Museotoiminta päärakennuksessa alkoi vuonna 1992. Museokokoelmat käsittävät yli 3 000 maa- ja kotitalouteen liittyvää esinettä ja esineistön omistaa Juvan Kotiseutu- ja museoyhdistys ry. Esineet on deponoitu Juvan kunnalle, joka huolehtii myös museon aukipitämisestä.

Juvan Karjalaisten museo on toiminut vuodesta 1980 samassa pihapiirissä olevassa entisessä väentuparakennuksessa. Karjalaisten museon esineistö koostuu käyttötavaroista, joita Juvalle asettunut karjalainen siirtoväki toi mukanaan talvi- ja jatkosodan jälkeen. Juvalle tuli karjalaisia etenkin Rautjärveltä ja se näkyy myös esineistössä. Esillä on muun muassa huonekaluja, runsaasti tekstiilejä ja maanviljelyyn ja karjanhoitoon liittyneitä työkaluja. Kokoelman omistaa Juvan Karjalaiset ry, ja museon auki pidosta huolehtii Juvan kunta.

Aukioloajat 2024

11.6.–24.8.
ti–la klo 11.00–17.00

Muina aikoina sopimuksen mukaan

Osoite ja kartta

Huttulantie 1 A
Juva

Karttapaikka

Postiosoite: Juvan kunta, Kulttuuripalvelut, Partala, PL 28, 51901 Juva

Vaihtuvat näyttelyt ja tapahtumat 2024

Näyttelyt:

Juvan museon uusi perusnäyttely

Pitäjästä palvelutaajamaksi – kirkonkylästä kunnaksi

Juvan museon uudessa perusnäyttelyssä liikutaan Juvantien varrella ja seurataan vanhan emäpitäjän kehittymistä asukkaistaan huolehtivaksi kunnaksi.

Näyttelyssä voi tutustua niin kunnan ”laitoksiin” kuin yritystoimintaankin unohtamatta tavallista ihmistä muutoksen pyörteissä.

Tapahtumat:

1.7. klo 18.00 Gottlund-viikon luento: Gottlund–Multipersoona! Luennoimassa Seppo Luoto, LUT-yliopisto. Lippu 8 € sisältää kahvin ja kahvileivän. Kahvit alkaen klo 17.30 Huttulantie 1b

2.7. klo 11.00–17.00 Avoimien ovien päivä museolla, koko perheen toiminnallinen museoseikkailu, jossa yhdistyy niin historia kuin taidetoimintakin. Vetäjänä Lastenkulttuurikeskus Verso. Tutustu myös Juvan museon perusnäyttelyyn, Karjalaisten museoon, Galleria Kuninkaankartanoon ja Paloksen aitan Gottlund-aiheiseen naivistiseen taidenäyttelyyn, Huttulantie 1a

Pääsymaksut

4 € aikuiset
2 € opiskelijat, eläkeläiset ja lapset

Samalla lipulla voi tutustua Juvan museon, Juvan karjaisten museon sekä Galleria Kuninkaankartanon näyttelyihin

Tiedustelut

Aukioloaikana: